Ana Sayfa Sür Manşet, Yazarlar 1.02.2021 2122 Görüntüleme
Muharrem Kaynak

Muharrem Kaynak

ŞİİR ve ŞAİRLİK ÜZERİNE

Her evde ; çay , çorba , pilav , salata  ve tatlı  yapılır , bunları yapabilmek için aşçılık kursuna falan gitmeye de gerek yoktur. Çayın ve pilavın demini iyi ayarlayabilirsen , çayın ve çorbanın yanından limonu eksik etmezsen , salatanın yağ , tuz ve çeşnisini ne kadar güzel ayarlayabilirsen , hele birde tatlının şerbet ve kıvamını tutturabilirsen iyi bir aşçısın demektir .Bu konuda başkalarından medet umulmaz ve başkalarının , bizimde çorbada tuzumuz bulunsun demelerine bakılmaz ve onların tuzuna ihtiyaç duyulmaz ve duyulmaması gerekir . Herkes kendi çorbasının tuzunu kendisi ayarlar ve katar.

Her şairin beyninde , gönlünde ve evinde bir şiir atölyesi vardır , atölyenin ustası şairin kendisidir . Şair atölyede  , şiir kalıpları  hazırlar veya şiiri mevcut  kalıplara oturtur , bunu yapmak ve sağlamak için gerekli alet ve edevat şairin  atölyesinde (beyninin içinde) mevcuttur , bunların nasıl kullanması gerektiğini  bilir, beceri ve ustalığını da  gösterir.  Bir şair nelere sahiptir;

1. Önünde şiir yazmak için sayfalarca boş KAĞIT , DEFTER , KALEM ve SİLGİ ,

2 . Kafasında , sayısı ve sırası belli olmayan  MISRA , BEYİT , DÖRTLÜK ve KIT ‘alar… ,

3. Aklında ve hayalinde kendisine ne zaman geldiği ve geleceği belli olmayan bir İLHAM ,

4 . Şairin hazine dağarcığındaki (+ ) DEĞERLER LİSTESİ  ile  bu değerlerden birisi ve/veya bir kaçını içeren  SÖZ ve KAVRAMLAR vardır , yoksa bile onlar o’ an bir  ilhamla geliverir.

– ARTI DEĞERLER LİSTESİ  ve BU LİSTEDE BULUNAN HUSUSLAR :

a . Usta şairin İLGİSİ , BİLGİSİ , EL EMEĞİ ve GÖZ NURU ,

b . Usta şairin İSTEK ve ARZU’su ; Usta  ister atölyeyi açar , isterse açmaz , ister erken açar , isterse geç açar , isterse de kapatır , ister yazar , ister yazmaz , isterse yazmaktan vazgeçer , bazen de kendisini tutamaz yazar da yazar … mutfakta ,yatakta , sokakta , kırda – dağda – bayırda , bağda- bahçede , sahilde – denizde , tatilde ,  işte- güçte , yolda –  izde , kederli ve neşeli iken vb. …  olabilir.

c . Her şairin bir  Adı , Ünü  ve MAHLAS’ı  vardır ,

d . Bazı şairlerin yüzü hiç gülmez , çok ciddidir , bazıları nüktedandır , bazıları lafı ve sözü yuvarlar , ne dediği anlaşılmaz . Bazı şairlerin tane tane açık , net ve anlaşılır , akıcı bir üslubu vardır.

e . Bazı şairler BELAGAT ustasıdır , okumuştur , öğrenmiştir , bilgilidir , ders almıştır , bu işin mektebini veya hayat mektebini – hayat üniversitesini bitirmiştir , sözü dinlenir ve yazdığı okunur .

f .Bazı şairlerin geçmişi vardır , tecrübe ve deneyimleri vardır , şiire gönlünü  ve yıllarını vermiştir , nice eserleri vardır , feleğin çemberinden geçmiş olanları bile vardır.

g . Bazı şairler ve onların eserleri çok BÜYÜKTÜR ve çok DEĞERLİDİR .

h . Bazı şairlerin çok zengin dolap – gardırop  ve hazinesi , dağarcığı vardır . Çok yönlüdür , tekdüzelik yapmaz , her konuda ürün verir ve üretir . Bazı şairler vardır , BİR ŞİİRLİK , BİR DESTANLIK , BİR KİTAPLIK ‘tır. Bazılarının hiç kitabı falan yoktur . Öyle şairler de vardır ki onun ürettiklerini veya yazdıklarını  kitaplara sığdıramazsın , bazıları  pazarlamacıdır ve iyi reklam yaparlar.

i .Bazıları kafiyeli konuşup yazmayı şiir zanneder , İÇ AHENK , MECAZ ve KONU  nedir bilmezler .

j .Bazıları eskiden gördüğü ve öğrendiğini uygulamaya devam eder. Örnek ; Nalın ‘ı (takunyayı ) bilir ve onu giyer veya yalın ayak  yürümeye devam eder . Çorap , çarık , patik , pabuç , kundura ,  rugan ayakkabı , fotin , bot , körüklü çizme , çizme … vb.  ile de yürünebileceğini hiç düşünmez  , bilmez ve denemez . O hala , yontmak için keser ve balta kullanır , törpü , eğe , rende ve pulanya , falçata , çakı – bıçak , zımpara kullanmaz , yağ ve vernik ,  parlatıcı kullanmaz , çağın ve modern tekniğin getirdiği yeniliklerden  istifade etmez .

Halbuki bütün bu sayılanları giyerek , karlı , yağmurlu ve  çamurlu ve kaygan yollarda nasıl yüründüğünü öğrenmeli , çağın getirdiği ve gerektirdiği akım ve  tekniklerden istifade etmelidir. Bütün bunların ötesinde , göklerde uçabilmeli , rüzgar ve fırtınalarda ayakta durabilmeli , azgın ve dalgalı sularda yüzebilmeli , dalgalarla boğuşabilmeli , her türlü tehlikeye göğüs gerebilmeli , dik durmasını bilmeli , bulutların arasında ve üzerinde durabilmeli , tütmeli , esmeli ve gürlemeli , haykırmalı , hayatı toz pembe görebilmelidir .

-Şiirde çok ve çeşitli konular vardır , mesela diye bu konuları sıralayalım ve  konuyu bunların içinden şairlerin kendilerinin seçtiğini veya seçmesi gerektiğini belirtelim .

1 . Sevgi , aşk , hasret , özlem , kavuşma , veda – elveda , sohbet – muhabbet , dostluk –  arkadaşlık , hoşlanma , haz – zevk , keyif – çakır keyif , sarhoş olmak –  mest olmak – zil zurna ve küfelik olmak , sevdalı ve kara sevdalı olmak  , deli – divane ve avare olmak , övmek , beğenmek , yermek , hiciv , dua ve beddua etmek , şükretmek , dilemek ve dilenmek , el aman demek , yalvarıp – yakarmak .

2 . Vatan , Millet , Sancak , Bayrak , Cumhuriyet ve Mustafa Kemal Atatürk sevgisi ile dolu olmak  , utanma , ar ve namus kavramlarını işlemek , gururlu ve mağrur olmayı ifade etmek , ana , baba ve  kardeş sevgisi , büyüklere saygı , küçüklere sevgi göstermek , hal hatır sormak , hatır saymak , gönül almak , gönül koyma , kırılmak – darılmak – küsmek , kalp kırmak – sitem etmek , tafra yapmak ,

3 . İnsanların her zaman yüzü gülmez , bazen sevinçlidirler , bazen göz yaşı dökerler , acılı , kederli ve üzüntülü günleri de olur  , insanlar  renkli gözlü  , kara kaşlı – kara gözlü , göz süzen , bakış atan , gülen -güzel gülüşlü , güzel yürüyüşlü , işveli , nazlı , gamzeli , gül yüzlü ,  işmar eden  , işaret eden olur ve olmalı . Şair insanların böyle kutsal ve değerli varlıklar olduğunu bilir ve bilmelidir.

4 . İman sahibi olanlar Allah ve Peygamber sevgisi ile doludurlar , inançlara saygılı , merhametli ve vicdan  sahibi olurlar . Doğa sevgisi , kır – bayır , dağ -ova –  yayla ve köy yaşamını , ağaç  , fidan , çiçek , kuş ve hayvan sevgisini bilir ve benimsenmesi isterler , doğa ile çevreyi koruma bilincine sahiptirler , kendilerinde var olan  bu sevgiyi insanlığa aşılarlar .

5 . Korkak olma , cesur ol , kahraman ol , kendine güven , hür ol , hürriyeti seç , esir ve köle olma , canlı ol , miskin , uyuşuk , pısırık ve tembel olma , çalışkan ol , tüketici değil – üretici ol , çalışmasını bildiğin gibi dinlenmesini de bil , eğlen ve dinlen  , zevk aldığın iş ve eylemlerden vazgeçme , ama azgınlıkta  yapma , kötü yola düşme vb… öğütler verirler. Hak ve hukuku gözet , haktan ve haklıdan yana ol , zalim olma , mazlumdan yana ol demesini bilirler.

6 . İlim , bilim ve irfan sahibi ol , bilim ve teknik gelişmeleri takip et , çağı yakala , çağın gerisinde kalma , ilerici ol , çok oku ve okuyanı destekle derler . Sor ve sorgula , araştır , denemeler yap , tecrübe edin , sabırlı ol derler , zamanın her derdin ilacı olduğunu bilirler. Sanatı ve sanatçıyı destekle , hor görme , modern , zarif , ince ve estetik güzellikten yana duygulu ol , kaba , hantal  ve çirkinlikten uzak durmayı öğütler .

7 . İyi ile kötüyü iyi  ayırt et , eziyet ve zulüm yapma , kul hakkı yeme , helal ile haramı ayır , haram yeme, hırsızlık yapma , hile -hurda yapma , hoş görülü ol , kibirli olma , kimseyi hor görme , haddini ve hududunu bil , küfür etme , küstah olma vb. .. gibi tüm bu tenkitleri olumlu ve yapıcı olmalıdır.

8. Gül ve güleryüzlü ol , çatık kaşlı ve asabi olma , sağlığını koru ve kendine iyi ba k , yarin eli , yüzü , gözü , gözünün ve saçının rengi , boyu – posu , endamı , duruşu , saçı , saçının teli , zülüf ve perçemi , kakülü , urbası , setresi ve şalvarı , baş örtüsü ,yazması , yaşmağı , fistanı , çorabı ile ilgilenin derler .

Muharrem KAYNAK

Yorumlar

Tema Tasarım | AnatoliaWeb